(0475) 35 26 00 skl@lwv.nl

Persbericht – 21 juni 2016

Jeroen Mertens verkozen tot Business Improvement Manager van 2016

Tijdens de zevende editie van het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) op 16 juni in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort is Jeroen Mertens, Plant Quality Manager bij Faurecia Emissions Control Technologies uit Roermond, uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2016. Hij ontving de award voor zijn inspirerende rol als spin in het web en als gangmaker in het continue leerproces, zowel voor zijn manier van werken als voor het gebruik van methoden in het verbeterproces. Hij was duidelijk de aanjager in dit geheel.

De Publieksprijs, die dit jaar voor de derde keer werd uitgereikt, werd gewonnen door Cornelis Lemstra van LINKIT uit De Meern.  

De vakjury onder leiding van verandercoach Elize Hulscher koos voor Mertens na grondig onderzoek naar de business cases van de drie genomineerden. ‘Mertens is een stimulans voor de gehele organisatie. Spreekt de medewerkers continue aan en voelt zich enorm betrokken. Zijn houding en gedrag stralen enthousiasme uit om voortdurend alert te zijn op dingen die mis kunnen gaan en op mogelijke verbeteracties. Kenmerkend is de mentaliteit van niet praten maar doen’, aldus de vakjury.

Jeroen Mertens toonde zich vereerd. ‘Ik ben trots op de prestatie die we bij Faurecia Emissions Control Technologies hebben geleverd. Faurecia produceert seriematig uitlaatsystemen en katalysatoren voor automobielfabrikanten. Eind 2014 hebben we een Quality Plan ingevoerd met als streven 0 PPM. Resultaat: meer controlepunten, meer bewustzijn onder medewerkers en een verbeterde layout van de productielijn –en een reductie van het PPM-niveau.’

Cornelis Lemstra won de Publieksprijs en kreeg bij de publieksverkiezing ruim 43 procent van de 450 stemmen die via de website van het NNK, www.nnk.nl, werden uitgebracht. Cornelis Lemstra heeft IT-detacheerder LINKIT begeleid in de transitie van ISO 9001:2008 naar ISO 9001:2015. Via een zelf ontwikkelde infografic heeft hij op originele wijze kwaliteitsmanagement toegankelijk en praktisch bruikbaar gemaakt voor alle medewerkers.

De derde genomineerde die streed om de titel is Henk Velten, Six Sigma Deployment Leader Europe van Sensata Technologies in Almelo. Multinational Sensata Technologies is early innovator van mission-critical sensoren en controls. Het bedrijf is koploper in (design for) Six Sigma. Producten kennen een extreem lage foutmarge. Henk Veltens passie voor foutloos werken heeft kwaliteitsmanagement onderdeel van het dagelijkse werkproces.

Twee keynote speakers belichtten kwaliteitsstreven in bredere zin. Carlo van de Weijer is vice president Traffic Solutions bij TomTom. Als kwartiermaker van de strategic area ‘Smart Mobility’ van de Technische Universiteit Eindhoven, TU/e, bundelt hij de krachten van onderzoeksgroepen die excelleren op het gebied van automotive en logistiek. Doel: een sterkere internationale concurrentiepositie in research & development. Hij benadrukte dat als je succesvol wilt innoveren dat je ‘af en toe buiten de lijntjes moet kleuren’! Hij daagde aanwezige kwaliteitsmanagers uit dát te faciliteren.

Duncan Oyevaar is ondernemer, inspirator en business coach. Als medeoprichter van Openbook.Works en co-auteur van ‘De kracht van Open-Book Management’ helpt hij organisaties ‘het gevoel’ om te zetten in cijfers, met als doel het verbeteren van de resultaten en het welzijn van de medewerkers. Hij vertelde op welke wijze de creatie van breed eigenaarschap leidt tot verbetering. “De beste ideeën komen al lang niet meer van boven af, daarom is betrokkenheid van ieder, basis voor samenwerken aan een hoger doel”, is zijn stelling.

Het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) is voor kwaliteitsmanagers, het bedrijfsleven en de overheid hét platform voor kwaliteitsmanagement. Het NNK adviseert en ondersteunt hen bij het beheersen en verbeteren van de kwaliteit van producten, diensten, processen en organisatie. Daarnaast werkt het NNK aan de persoonscertificering van kwaliteitsmanagers. De Business Improvement Award is er als erkenning voor de kwaliteitsmanager die (het denken over) de kwaliteit in zijn of haar organisatie ingrijpend verandert en verbetert – een daadwerkelijke bijdrage aan slimmere, efficiëntere bedrijfsprocessen.

De presentaties die tijdens het Business Improvement Event zijn gehouden, zijn beschikbaar op de website van het NNK, www.nnk.nl.

Genomineerden en winnaars Einde persbericht

Share This