Klaar als een klontje

Onlangs kwam ik van een SKL bestuursvergadering af. Belangrijk onderwerp was wederom de ledenwerving. Met een kleine 140 leden zijn we weer stabiel gebleven, maar een lichte groei zien we toch graag. Wetende dat we in de hoogtijdagen 350 leden hadden. Hierover nadenkende ging mijn mobiel af, nadat ik net nog even enkele aantekeningen doorgenomen had in de auto. Nou ja auto, zo nu en dan is het meer een rijdend kantoor. Al rijdende stond ik het thuisfront te woord toen ik net het bord van Veilig Verkeer Nederland voorbij reed. Met enkele pictogrammen maakten ze me duidelijk dat ik mijn aandacht bij de weg moest houden en niet bij de smartphone. Logisch toch! Maar volgens de website van VVN gebruiken een 4 miljoen landgenoten de smartphone in het verkeer. Dit leidt tot tientallen dodelijke slachtoffers per jaar. Inmiddels had ik mijn telefoongesprek al snel beëindigd. Het bord is zo ‘klaar als een klontje’, maar toch houdt zich 51% er niet aan. Dat is de helft.
Als 140 leden nu de helft is, dan is 280 leden ons streven. Net zo simpel als het niet gebruiken van je smartphone, zo is het ook net zo simpel dat je je bij de kwaliteitskring (SKL) moet aansluiten, toch!

SKL: The place to be

‘The place to be’ als het gaat om het ontmoeten van ‘kwaliteits’-vakbroeders, inspirerende sprekers te horen en inspirerende bedrijven te bezoeken. Kortom veel kennis vergaren om deze vervolgens in je eigen organisatie toe te passen zodat de organisatie kan excelleren. Wie wil dat nu niet in deze mindere economische tijden. Wie wil nou niet met zijn organisatie excelleren. Logisch toch. Maar ondanks dat, zijn veel vakbroeders geen lid van de kwaliteitskring. Ontmoeten we ze niet en kunnen we geen kennis met hen delen. Jammer voor hen en voor ons! Maar erger nog is dat deze onbekende vakbroeders hun organisatie tekort doen door de kans om te excelleren te verkleinen. Weliswaar vallen hier geen doden door, maar kan de organisatie wel in ‘zwaar weer’ terecht komen.  De vakbroeder, kwaliteitsmanager, QESH manager of hoe hij of zij ook mag heten kan vaak net niet ‘het verschil maken’ om via de weg van betere kwaliteit de organisatie er weer bovenop te helpen. Dan rest alleen de weg van bezuinigen en ‘kaasschaven’, net zolang totdat er zelfs geen € 165, – over is om voor een heel jaar lid te worden van de kwaliteitskring. Als de vakbroeder dit zelf niet inziet, moet toch minimaal zijn baas een lampje gaan branden. Ook als de organisatie weer goed draait kunnen we als SKL veel bieden. Het kan immers nog altijd beter en weet dat er altijd weer een nieuwe crisis komt. Alleen Kwaliteit wint!

Iedereen weet dat je als bestuurder de aandacht op de weg moet houden en niet op je smartphone. Zo zou met dezelfde zekerheid ook iedereen moeten weten dat je lid moet zijn van de SKL om het verschil te kunnen maken in jouw eigen organisatie. ‘Zo klaar als een klontje’ toch! Ik ben dan ook benieuwd of we die 50% onbekende vakbroeders binnenkort bekend kunnen maken. Kwaliteit heeft de toekomst voor Limburg!

Limburg, 1 oktober 2013

Haentje Kraai