SKL – bedrijfsbezoek aan Jabil

Over “Passie in het werk” en “ de kracht van de eenvoud” !

Op 6 november werden we hartelijk ontvangen bij Jabil in Venray. Wat onmiddellijk opviel waren de van tevoren aangekondigde security maatregelen. Vrij logisch ook want de bedrijfsactiviteiten van Jabil (afgeleid van de namen van oprichters James en Bill) bestaan uit productie, assemblage en logistieke activiteiten voor producten (printers) van met name Hewlett Packard.

De OEM’s voor electronische producten op deze wereld (Original Equipment Manufacturers oftewel de “grote” merken) doen productie en assemblage veelal niet meer zelf en besteden dat uit aan bedrijven als Jabil. En klanten als HP stellen nu eenmaal hoge eisen aan hun leveranciers.

Dagvoorzitter Jeroen van der Eerden gaf met zijn enthousiaste en bezielende presentatie de aftrap voor de middag waarna van start werd gegaan met enkele presentaties. Er was een algemene presentatie van General Manager Geert Valckx en een presentatie van QEHS-Manager Nico Tegels.

Naast algemene info over Jabil – een Amerikaans bedrijf met wereldwijde vestigingen en certificeringen voor kwaliteit, milieu en veiligheid (o.a. ISO normen en TAPA) – werd vooral de nadruk gelegd op de activiteiten die men onderneemt t.a.v. inspiratie en motivatie voor de medewerkers. Passie bij de medewerkers voor werk en bedrijf is een belangrijke succesfactor voor Jabil Venray. Dit heeft ook geleid tot enkele prijzen o.a. die voor veiligste magazijn in 2013.

Bij Jabil werkt men met een vaste kern van medewerkers met daarom heen een flexibele schil van oproepkrachten. Bij de activiteiten voor medewerkers worden echter niet alleen de vaste maar ook de flexwerkers betrokken. De medewerkers hebben diverse nationaliteiten.

Na de presentaties werd een rondleiding verzorgd. Zelf zat ik in het groepje onder begeleiding van Ad. Hij is – in Six Sigma termen – een black belt bij Jabil en vertelde enthousiast over de talloze verbeterprojecten die de medewerkers zelf aandragen en doorgevoerd worden. Dit was op de werkvloer ook visueel zichtbaar.

Bij de verbeteringen gold “de kracht van de eenvoud”. Enkele voorbeelden die bij de rondleiding opvielen waren:

  • Voetpaden en paden voor heftrucks waren middels strepen duidelijk van elkaar gescheiden. En op het rijpad voor de heftrucks was in het midden weer een onderbroken lijn getrokken. Dit leek wat overdreven maar volgens Ad had dit wel tot gevolg dat de heftruckchauffeurs veel beter baan hielden. Alleen chauffeurs met een Engelse achtergrond moesten hier wel even wennen aan het rechts rijden……….
  • Oplaadstekkers voor de heftrucks bleven middels een elastische draad hoog hangen als ze niet in gebruik waren zodat een heftruck er niet per ongeluk overheen zou rijden. En de kosten van een elastische draad staan uiteraard niet in verhouding tot de kosten van een nieuwe stekker;
  • Er was een apart systeem met plaatjes en kleuren om de gehele fabriek in geval van nood zo snel mogelijk te kunnen ontruimen;
  • Langs de opslag van pallets met tempex was een looppad afgeschermd met een over beugels gespannen net. Vallend tempex is gelukkig meestal niet dodelijk maar als het bovenop je valt is dat op zijn minst vervelend. En een looppad afschermen met een net is goedkoop en snel realiseerbaar;
  • Om duidelijk te kunnen zien bij een laaddock dat bij een truck een wielkeg geplaatst was waren deze keggen voorzien van een zijwaarts uitstekende hendel. Van achter langs de truck naar voren kijkend is dan te zien de keg geplaatst is. Voordat dit was ingevoerd gebeurden er weleens ongelukken doordat een truck als er geen wielkeg geplaatst was bij het laden steeds een stukje vooruit schoof tot op zeker moment de heftruck in de ontstane spleet reed;
  • Een checklijst welke veel gebruikt werd was geplastificeerd zodat men deze steeds opnieuw kon invullen middels een stift met afwasbare inkt;
  • Inmiddels werd 98% van het vrijkomende afval in de fabriek gescheiden en afgevoerd als recyclebaar afval;
  • Bij de heftrucks is aan de achterzijde bovenop een blauw licht geïnstalleerd dat ongeveer 2 meter achter de heftruck op de vloer een blauwe vlek projecteert (de zgn. “blue spot”). Op deze manier is aan de beweging van de blauwe vlek te zien of een heftruck terug uit een stelling komt rijden terwijl ie nog uit het zicht is. Ook hiermee worden ongelukken voorkomen;

Na de rondleiding werd er onder leiding van Jeroen nog openhartig gediscussieerd met het Jabil team over diverse ins en outs van de bedrijfsvoering. Hierbij passeerden talloze onderwerpen de revue.

Na deze discussieronde werd nog gezellig doorgepraat bij een afsluitende borrel met hapje.

Al met al een zeer interessant bedrijfsbezoek!

9-11-2015 Gerard Rutten

Nb: het was niet toegestaan om foto’s te maken en daarom ontbreken die in dit verslag.