Vrijdag 29 november 2013, de SKL excursie bij DAF Trucks in Eindhoven.
Op een enorm bedrijfsterrein werken meer dan 8000 medewerkers elke dag aan de ontwikkeling en productie van DAF trucks waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid belangrijke pijlers zijn. Na de koffie werd gestart met de bedrijfsfilm die dit nog eens duidelijk onderstreept: DAF trucks worden ontwikkeld en geproduceerd door en voor mensen die van trucks houden. Driven by Quality: Tot in de kleinste details wordt alles uitgewerkt en uitvoerig getest. Want DAF weet wat de klant wil: een truck moet rijden. Dag in dag uit. Vele honderdduizenden kilometers.
Een mooi verhaal, maar hoe is de praktijk? We mogen allemaal instappen in een treintje dat ons zal rondleiden door de verschillende fabrieksonderdelen. O ja, voordat we wegrijden worden nog even de veiligheidsregels verteld. Want veiligheid komt altijd op de eerste plaats, nog voor kwaliteit.
De rondleiding start in de motorcomponentenfabriek. Alle onderdelen van de motor worden zelf gemaakt om de juiste kwaliteit te kunnen garanderen. Vervolgens krijgen we de interne en externe assemblagelijnen te zien waar alle componenten van de motor in elkaar wordt gezet. In een andere productielocatie te Westerlo (België) worden de assen en cabines gemaakt. Daarna komen we in de plaatcomponentenfabriek. Als ik het goed heb gehoord worden er meer dan 18.000 verschillende producten gemaakt. In elk geval is de fabriek indrukwekkend groot met zijn vele metaalbewerkingsmachines inclusief enkele zeer geavanceerde lasrobots. Alles wordt volgens het Build To Order principe verwerkt. Elke truck wordt op klantvraag gemaakt en de verschillende soorten trucks worden een voor een achter elkaar geproduceerd. Tot slot komen we bij de eindassemblage aan waar alle onderdelen uiteindelijk worden verwerkt tot één truck die vervolgens uitvoerig getest wordt voordat die naar de dealer kan gaan.
Kwaliteit zit in de kleinste details en wordt bepaald door mensen
Ondanks de grote productielijnen en hoeveelheid machines ziet alles er overzichtelijkheid en netjes uit. Er zijn in het hele fabricageproces geen grote voorraden te zien. Alles wordt in kleine batches aangeleverd, onder andere via een nieuwe bevoorradingstrein. Ook van leveranciers wordt verwacht dat precies de juiste hoeveelheden, Just In Time worden aangeleverd. Hierdoor kunnen de medewerkers ongestoord werken aan de assemblage-/ productielijnen. Er vinden geen ingangscontrole meer plaats. Wat mij opvalt, is dat indrukwekkende machines zijn die zeer efficiënt onderdelen maken, maar ook nog relatief veel “handenwerk” nodig vanwege het vele maatwerk.
Wat me verder opvalt, is dat er overal A4tjes hangen met aantekeningen en foto’s van verbeterteams (ik heb er 34 geteld tijdens de rondgang, maar waarschijnlijk zijn er meer). Ook hangt er een bord met de gerealiseerde prestaties. Centraal in de fabriekhallen is overal de TAK-tijd aangegeven: Die geeft aan “LATE” : men loopt iets achter, maar dat is verder niet echt te merken. Er is heerst een rustige sfeer. Kwaliteit, efficiency en logistiek zitten goed in elkaar. En dan te bedenken dat elke 5 minuten een truck wordt afgeleverd!
Na de rondleiding volgt een presentatie van Bart Bosmans die leiding geeft aan de afdeling Kwaliteit.
Driven by Quality is hem duidelijk op het lijf geschreven. Enthousiast begint hij met zijn inspirerende en vooral eerlijke en persoonlijke verhaal. Kwaliteit zit in de kleinste details en wordt bepaald door mensen. Elke dag is hij wel even in de fabriek te vinden; in of onder een truck, of om gewoon even te praten met de medewerkers. Hij wil weten wat er speelt en waarover het gaat. Het principe is simpel: First Time Right. Of het nu gaat om een vastdraaien van een moertje of het versturen van een email. Het moet in één keer goed zijn. Dat moet ook wel, want veel tijd om na te denken is er niet: Als je 20 minuten moet nadenken over een oplossing, zijn er alweer 4 trucks gepasseerd….!
Het kwaliteitsmanagementsysteem is gebaseerd op ISO 9001 en de norm ISO/TS 16949 die veel meer de nadruk legt op continue verbetering en het voorkomen van afwijkingen en verspillingen. Hiervoor worden onder andere tools als Kaizen en Six Sigma toegepast en het eigen ontwikkelde PACCAR Production System. Het uitgangspunt is dat iedereen verantwoordelijk is voor de kwaliteit die hij zelf levert. Of het nu gaat om een afdeling, een operator of een leverancier. Medewerkers bespreken via verbeterteams zaken die mis zijn gegaan of beter of efficiënter kunnen en werken zo continu aan kwaliteitsverbeteringen. Training gebeurt vooral on the job.
Loopt dan alles op rolletjes? We krijgen een eerlijk antwoord: Ook al lijkt het een geoliede machine, het kan altijd beter. Ik was blij te horen dat ook bij DAF Trucks de kwaliteitsmanager zich soms een missionaris voelt: Soms heb je al 10 keer iets verteld en toch wordt het nog steeds niet goed opgepakt. Ze willen niet, zijn het alweer vergeten voordat je weg bent of begrijpen het gewoonweg niet…….
O nee, dat is niet de juiste insteek, want kwaliteit begint altijd bij jezelf en nooit bij een ander! Dus je probeert het gewoon weer opnieuw; voor de elfde keer, want eens leidt het tot een mooie verbetering.
Gedreven door kwaliteit …… een mooie gedachte om het nieuwe jaar mee in te gaan…
Ronald Gielissen
KAM-coördinator Bouwbedrijven Jongen