Gijs van Wulfen – Het Innovatiedoolhof…innovatie simpel gemaakt 26 januari 2018

 We zijn 2018 gestart met een bijzondere spreker, Gijs van Wulfen.

Gijs is auteur van diverse boeken op het gebied van innovatie en innovatie management. Zijn laatste boek ‘Het Innovatie Doolhof’ is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2017. Hij is keynote spreker op internationale innovatieconferenties en geeft innovatieworkshops over heel de wereld. Hij helpt organisaties effectief te starten met innovatie en het bedenken van nieuwe producten en diensten

 

Op 26 januari was hij te gast bij ons in Limburg.  Deze middag stond dus het Innovatiedoolhof centraal. Gijs nam ons daarin mee om vanuit verschillende startpunten door te dringen tot de essentiële vragen die beantwoord moeten worden om een innovatievraagstuk succesvol op te lossen. Na een korte inleiding werd aan de deelnemers in de zaal gevraagd welke obstakels we zelf tegen komen bij innovatievraagstukken. Uit deze oogst bleek dat er weliswaar obstakels zijn ten aanzien van middelen of technische haalbaarheid, maar dat opvallend veel obstakels te maken hebben met de menskant (cultuur en gedrag). En die zijn vaak moelijk te overwinnen.

 

“Verbeteren kun je zelf doen, innoveren doe je samen”

 

De methodiek die Gijs heeft ontwikkeld verloopt vanuit 4 logische startpunten:

  1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
  2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
  3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
  4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?

In de doolhof die volgt kom je echter steeds dezelfde obstakels tegen. Door steeds de juiste stappen te zetten kun je op een gestuctureerde manier het chaotische innovatietraject succesvol aanpakken. In zijn betoog passeerden op humoristische wijze enkele heldere praktijkvoorbeelden, maar ook mooie wijsheden die hij door de jaren heen heeft opgedaan en de zes “take-aways”.

 

“Mensen zijn soms vastgeroest in hun gewoontes. In organisaties noemen we dat Operational Excellence”

 

Daarna mochten we in koppels zelf aan de slag met een innovatieopdracht.

Aan het eind van de middag konden de deelnemers tegen een gereduceerde prijs een gesigneerde versie van zijn het boek “Het Innovatie Doolhof’ ontvangen.


 

 

 

 

 

Heb jij deze bijeenkomst gemist of wil je meer weten hoe je succesvol kunt innoveren, ga dan naar forth-innovation.com of gijsvanwulfen.com